Marktbewerkingsplan

Marktbewerking

Het werven van nieuwe klanten is essentieel voor de winstgevendheid, continuïteit en groei van uw onderneming. Een structureel marktbewerkingsplan zorgt voor een constante stroom van potentiële klanten. Leads die uw bedrijf kwalificeren als de best mogelijke en meest onderscheidende leverancier.

In B2B organisaties werken marketing, verkoop en service afdelingen nog vaak los van elkaar, De activiteiten van de afdelingen zijn onvoldoende op elkaar afgestemd en de kennis en informatieoverdracht is beperkt. Door de toenemende complexiteit van het verkoopproces is samenwerking tussen deze afdelingen noodzakelijk om tot een optimale marktbewerking te komen. De nieuwe mogelijkheden die internet ons biedt in de interactie met potentiële klanten leiden tot ongestructureerde en ongecoördineerde acties. Activiteiten waarvan vaak niet duidelijk is wat ze uiteindelijk opleveren. Door het centraal stellen van de klantwaarde veranderd de functie van de verkoper in procesbewaker en relatiemanager. Met een heldere marktbewerkings-strategie kernachtig samengevat in een effectief en efficiënt marktbewerkingsplan bent u in staat om uw commerciële slagkracht te vergroten.

Marktbewerkingsplan

Het succes van een marktbewerkingsplan ligt in de samenwerking tussen sales en marketing. De medewerkers van de marketing- en verkoopafdeling weten welke en hoeveel activiteiten zij moeten uitvoeren om het aantal leads te genereren die zij nodig hebben om hun doelstelling te realiseren.

Het marktbewerkingsproces verloopt in hoofdlijnen in 3 fasen:

  • Suspecting: het identificeren van doelgroepen en het vast stellen van online en offline kanalen waarlangs u zich bij hen bekend gaat maken
  • Leadgeneratie het starten van een dialoog met de juiste functionaris en het kwalificeren van de koopkans en koopfase.
  • Prospecting: het op gang houden van de dialoog, enthousiasmeren en het koopbereid maken van de lead.

 

Na een grondige analyse van uw commerciële planning, acquisitieproces en marketingactiviteiten wordt op basis van uw specifieke marktsituatie een handzaam marktbewerkingsplan ontwikkeld. Na de implementatie van het marktbewerkingsproces is het belangrijk om periodiek de resultaten te meten en eventueel bij te sturen.

Bent u benieuwd naar de aanpak van 2interact bij een Marktbewerkingsplan? Neem dan nu direct contact met ons op voor een oriënterend gesprek!

Stuur een bericht