Klantenbinding

Klantbehoud

Het is algemeen bekend dat een nieuwe klant werven vele malen moeilijker en duurder is dan een bestaande klant te behouden. Het is dan ook van belang om de investeringen in klantenbinding planmatig te organiseren. Inzicht in de klantwaarde is daarbij essentieel. De waarde van een klant, opbrengsten min kosten, wordt bepaald door communicatieve waarde, marge en retentie. Hoe hoger de waarde van de klant hoe hoger de investering in klantenbinding zou moeten zijn.

Klantloyaliteit

Wanneer u de loyaliteit van uw klanten wilt vergroten dan is het zaak inzicht te krijgen in de relatie die u heeft met uw klant. Waarom is een bedrijf klant bij u en welke specifieke voordelen behaald deze klant uit uw dienstverlening? In B2B is het voordeel voor de klant vaak niet uw product op zich maar de oplossingen die u als bedrijf biedt. Klanttevredenheid met uw product of dienst is dus geen garantie voor loyaliteit. Het opbouwen van klantloyaliteit gaat verder dan klantbehoud en heeft alles te maken met klantontwikkeling en het krijgen van klantambassadeurs. Het introduceren van een loyaliteitsprogramma heeft alleen dan toegevoegde waarde als het gericht is op het ontwikkelen en versterken van de klantrelatie. Daarbij is het belangrijk om u te realiseren dan in B2B veelal sprake is van een DMU waarbij verschillende personen vanuit individuele belangen voordelen genieten uit uw dienstverlening.

Klantontwikkeling

Het vergroten van de klantwaarde is essentieel voor uw winstgroei. Het gaat niet om het hebben van zoveel mogelijk klanten maar om het hebben van de beste klanten. Om uw klanten optimaal te ontwikkelen is het nodig om uw klanten goed te leren kennen.

  • Hoe belangrijk is uw product voor uw klant?
  • Wat is uw omzetpotentieel bij de klant?
  • Welke marge kunt u realiseren bij de klant?
  • Hoe positief staat uw klant tegenover uw dienstverlening?
  • Hoeveel en hoe vaak kunt u een of meerdere producten afzetten bij uw klant?

 

Met het structureel vastleggen en analyseren van specifieke klantinformatie legt u de basis voor een optimaal klantontwikkelingsproces.

Winback programma

Soms vertrekken klanten en vaak is dat omdat ze te weinig aandacht hebben gekregen, blijkt uit onderzoek. Verkopers vergeten die klanten liefst zo snel mogelijk terwijl het terugwinnen van deze ex-klanten veel eenvoudiger en goedkoper is dan het werven van een nieuwe klanten. Is bekend waarom een klant is vertrokken en zijn er voorafgaand signalen geweest? Is de klantwaarde zodanig dat u de klant graag terug wilt hebben. 2interact helpt u bij het formuleren en uitvoeren van uw winback programma.

Bent u nieuwsgierig geworden naar de aanpak van 2interact bij klantenbinding, klantloyaliteit en klantontwikkeling? Neem dan nu direct contact met ons op voor een oriƫnterend gesprek!

Stuur een bericht